"Badamy i odkrywamy"
warsztaty przyrodnicze realizowane w ramach projektu
"Rozbudzamy ciekawość - rozwijamy zainteresowania"
Zajęcia realizowane są ze środków Budżetu Parytycypacyjnego 2016
Celem warsztatów przyrodniczych jest:
rozbudzanie ciekawości i rozwijanie zainteresowań przyrodniczych;
kształtowanie postawy badawczej;
rozwijanie umiejętności pracy w zespole;
nauka prowadzenia eksperymentów i hodowli oraz dokumentowania ich wyników;
Tematyka zajęć:
Szkiełko i oko, czyli jak działa lupa, lornetka i mikroskop? Poznajemy zasady działania przyrządów przyrodniczych. Zasady mikroskopowania. Ćwiczenia w mikroskopowaniu - oglądamy komórki roślinne i zwierzęce.
Szkiełko i oko, czyli mikroskopujemy. Przygotowujemy preparaty mikroskopowe. Zaglądamy do wnętrza
cebuli, liścia, drożdży. Jak wygląda mój włos pod mikroskopem? Oglądam swoje komórki nabłonkowe. Zakładamy hodowlę drożdży - obserwujemy namnażanie się komórek. Co jest potrzebne drożdżom do życia? Dokumentujemy wyniki obserwacji.
Kolorowe szaleństwo, czyli magia kolorów. Jak powstają kolory? - mieszamy i eksperymentujemy. Jak stworzyć kolorowy wir, tęczę w szklance i nie tylko? Co jest kwasem a co zasadą? Jak to sprawdzić? - badamy odczyn pH substancji z naszego otoczenia. Czy można zmienić kolor kwiatka? Czy białe płatki mogą stać się niebieskie? - badamy przewodnictwo roślin.
Zabawa w chowanego z witaminą C i nie tylko! Szukamy witaminy C; jaką rolę pełni ta witaminy w naszym organizmie? Wykrywamy skrobię w produktach spożywczych. Czym jest skrobia i gdzie jest jej najwięcej? Układamy rebusy z bohaterami warsztatów, czyli ukrywamy witaminę C i skrobię.
Co jest potrzebne roślinom do życia? Zakładamy różne hodowle, określamy warunki, ustalamy próbę kontrolną i próbę badawczą, stawiamy pytania badawcze. Zakładamy karty obserwacji hodowli.
Co przewodzi a co izoluje? Badamy przewodnictwo cieplne i elektryczne różnych substancji. Bezpiecznie z prądem, czyli jak bezpiecznie postępować z urządzeniami elektrycznymi.
Magnetyzm, czyli kiedy przyciąga a kiedy odpycha? Jak działa magnes? Badamy właściwości magnetyczne ciał. Dlaczego kompas wskazuje północ? Wyznaczamy kierunki za pomocą kompasu i nie tylko. Określamy kierunki.
O wodzie w kilku odsłonach! Poznajemy budowę substancji; obserwujemy zmiany stanów skupienia wody; w jakiej temeraturze woda zamarza a w jakiej lód topi się? - wykonujemy pomiary. Sporządzamy roztwory i zawiesiny. Poznajemy zjawisko dyfuzji w cieczach - co przyspiesza dyfuzję? Dlaczego tak to działa? - co widać przez kroplę wody? Czy na wodzie da się zagrać? Budujemy wodną gamę C - dur.
Powietrze w roli głównej! Co to jest atmosfera i jaką rolę pełni? Jakie gazy nas otaczają? Badamy właściwości powietrza; zjawisko rozszerzalności temeraturowej gazów; jak wykryć tlen a jak dwutlenek węgla? Czy dwutlenek węgla można wytworzyć? Kiedy ogień gaśnie? Czy powietrze waży? Które jest lżejsze ciepłe czy zimne? - jak to sprawdzić? Co to jest ciśnienie atmosferyczne i jak go mierzymy? - poznajemy barometr. Kiedy bardziej a kiedy mniej wilgotno? - poznajemy budowę i działanie higrometru.
Mieszamy i rozdzielamy - poznajemy rodzaje mieszanin i sposoby ich rozdzielania. Jak rozpoznać mieszaninę jednorodną i niejednorodnej? Sporządzamy roztwory i zawiesiny. Czym się różnią: roztwór nasycony i nienasycony? Zakładamy niebieską hodowlę - poznajemy proces krystalizacji jeden ze sposobów rozdzielania mieszanin. Kiedy magnes może pomóc w rozdzieleniu składników mieszaniny?- badamy oddziaływanie magnetyczne.
Czary - mary! Czrodziejskie pismo, czyli o atramencie symatycznym! Raz widać - raz nie widać?- odkrywamy tajemnice białej kartki. Czy tak jest czy mi się wydaje? - złudzenia optyczne.
Co to jest wulkan i dlaczego czasem wybucha? Gdzie jest najwięcej wulkanów na Ziemi? Dlaczego one wybuchają? Czy wulkany mogą wybuchać pod wodą? Czym się różni magma od lawy? Budujemy modele wulkanów - przeprowadzamy ich erupcje.